måndag 30 januari 2012

VILD SVIN?

Häromdagen passerade jag Sveriges mest folkäre knalles -Vild-Hasses - stånd.
Det var med djup sorg och tröstlös indignation som jag tvingades inse att inte ens vår mest folkkäre renkorvsmånglares PR-avdelning har undgått särskrivningssjukans epidemiska rovdjurskäftar. 
Detta var vad jag fick se.

"Ren hjärta" och "VILD SVIN"?

För er som ännu inte begriper, låt mig med följande illustrativa exempel visa på hur vansinnigt det faktiskt är att smyga in ett spatium mellan ord som egentligen är delar av ETT och SAMMA ord (flerord eller sammansatta ord).

Detta är en VILDMARK..


Det här däremot, det är en VILD MARK..



Ja, eller, det skulle ju ha kunnat varit en VILD MARK, om karln bara kunde se lite mer vild och galen ut (men nu hittade jag inga sådana bilder på den Finsk-Svenska personifiering av idiomen From som ett lamm. Ni får helt enkelt ha lite fantasi och föreställa er honom som vild och rosenrasande).

Förstår ni skillnaden?

Bra.

För övrigt är särskrivning ett hot mot miljön.
Föreställ er hur många hektar och vidsträckta tunnland skog som särskrivningar skövlar per år i och med onödig pappersåtgång. Lägg ihop allt ledigt pappersutrymme i de utrymmen som bildas i spatiumen/mellanslagen mellan ord som egentligen skulle vara samskrivna - bara för att man inte begriper en så enkel sak som att vi i Sverige tillämpar svensk, och inte engelsk, sammansättningsprincip i det svenska språket.

Så tänk miljövänligt - sluta särskriv och samskriv istället.

Jazzmördaren

1 kommentar:

  1. Jag kom just lite i byxan tror jag. Utrota särskrivarna!

    SvaraRadera