torsdag 29 september 2011

Så, du är alternativ och egen?

Fel!
Du är en poser och en pretentiös social-terrorist.

(Inlägg postat av spöksignaturen Unfuckyourmind)


Har ni tänkt på att det alltid är de som står för något udda och som vill särskilja sig från mängden alltid är dem samma som mest högljutt eller mest synligt delar med sig av sina åsikter. Får det en inte att undra hur mycket utav deras åsikter som egentligen kommer från dem själva? Hur mycket har de egentligen tänkt på vad dem tycker eller känner i en fråga? Hur mycket har de reflekterat över ett ämne eller tex deras musik- och klädstil? Handlar det inte bara om att just vara egen? Ett desperat försök till att sticka ut? Är det inte konstigt att dessa människor ändå alltid klär sig, eller på något sätt, försöker efterlikna någon annan? Det tragiska med dessa personer och med hela situationen är ju förstås att det är just dessa desperata försök som gör dem till mer main stream än de normala människorna.
Normala?
 Tror de verkligen att de personer de anstränger sig så mycket för att särskilja sig ifrån ser sig själva som normala? Tror de att de är normala och precis som alla andra? Det kanske de är, men vet ni vad? Kanske inte. Klart är ändå att dessa alternativa människors fördomar om dessa normala människor gör dem själva till, inte bara normala, utan även till pretentiösa arslen. Och tro mig, pretentiösa arslen är inte onormalt. Det var inte onormalt igår och det kommer inte vara onormalt imorgon.

I dagsläget är det normalt att visa sina åsikter (som egentligen är någon annans från början) med rosa hår, väl utvald placerad piercing, en utmanande tatuering eller kanske trycket på sin tröja (listan fortsätter).
Det sägs att den svåraste resan man kan göra är resan in i sitt eget sinne. Det sägs att den svåraste personen att lära känna är sig själv. Så vill du vara egen? Särskilja dig från mängden? Ta då den resan och lär sedan känna den personen.

Kom bara ihåg en sak: Om du, när du kommit hem från resan och blivit bästis med dig själv, försöker att pracka på dina åsikter om att andra också borde ta denna inre resa och lära känna sig själva. Då, min vän, är du fortfarande en poser, en pretentiös social-terrorist och ett stort jävla arsle.

Fan! Tror visst att jag ska packa mina väskor, har en gammal vän att besöka.


/unfuckyourmind

tisdag 27 september 2011

En chipsbetuttad mans betraktelser..

Det påstås att vårt samhälle är gjort för att man ska vara två (två som arbetar osv) och inte anpassat för ensamstående.
Nåväl, det är inte sant.

Estrella och OLW gör ju fortfarande 300-grams chipspåsar.

Produktplacering när den är som godast - Estrellas Pepparchips.

300 gram chips.
Alldeles lagom för en person.

Jazzmördaren

måndag 19 september 2011

Systembolagets hemleveranser och logistikproblemet.

Just nu utreder regeringen om Systembolaget ska börja med hemleveranser.
En vän till mig - som jobbar på Postverket - uttryckte sin oro över logistiken.
Huvudbryn gällde särskilt fredagarna och den ökade arbetsbelastningen som de presumtivt stora fredagsleveranserna eventuellt skulle medföra.

Men brevbärare, ni kan vara lugna.
Jazzmördaren har en lösning även på detta problem.
Det stavas: 

F L A S K P O S T


Jazzmördaren

tisdag 6 september 2011

Flugor i trumpeten.

Eller historien om varför jag snart ska flytta..
(återkommer med flyttkort så fort jag vet exakt vart jag flyttade)

Idag var Elias på sin första trumpetlektion på den kommunala musikskolan.
Han fick hyra med sig en trumpet hem.
Väl hemma bad jag honom lära mig den sk två-tons-låten.
Nedan följer först mästarens uppvisning, följt av novisens.
Lyssna och njut.
Jazzmördarjazz när den är som bäst.


Mästaren.


Novisen.

Jag kallar min tolkning av två-tons-låten för Flies in the trumphet, en musikalisk aero-entomologisk hyllning till Rimsky-Korsakovs Flight of the Bumblebee.

Tror nog att jag ska ta mig an Alexander Bard och fara på IDOL-audition.
Ska bara slipa lite på scennärvaron och få in de rätta jazz-movesen.


Jazzmördaren



måndag 5 september 2011

Dagens ros - plockad ur stamkundsrabatten.

Häromdagen ringde jag kundtjänst på den stora mobiloperatörsjätten för att beställa ett nytt sim-kort:

- Vävävääää-l-k-k-ko-ko-ko-kommmemememm väälkommen ti-ti-ti-till till Te-te-te le-le-lelle Telle tvåå!
- Ursäkta, sa jag. Jag har dålig täckning.

Kundtjänstemannen upprepade harangen och jag skämdes när jag insåg att det inte var frågan om dålig täckning, utan att han stammade.

Efter att ha lagt på, så tänkte jag att det där samtalet var ju lite märkligt.
Fast samtidigt inte.
Jag är ju trots allt stamkund.

 Kanske stammade han av rädsla och inte till följd av någon dysfunktion i talapparaten. Tanken är ju inte helt oäven, åtminstone inte om man tar hänsyn till mitt förra arg-kund-blogginlägg - Comviq-Åke. Kanske att det har cirkulerat som skärmdumps-overhead på mobiloperatörsjättarnas personalmöten och internutbildningar - som ett exempel på hur man inte behandlar en kund.

Jag såg framför mig, hur Arg-Kund-Telefonen - en östatsgrå bakelitkoloss i mitten av det myllrande kontorslandskapet på mobiloperatörens kundtjänst - ringde med samma paralyserande effekt som ringande telefoner har i skräckfilmer (t ex Excorsisten); en ihålig signal som skar som en sylvass skalpell genom det lågmälda sorlet av kundtjänsttelefonisters röster. Kanske, som för att understryka allvaret, så började en stor röd siren att lysa i och med det att Arg-Kund-Telefonen ringde - en saftblandare, som likt en fyr svepte sin blodröda olycksbådande ljuskägla över havet med de rädhågset hukande kundtjänsttelefonisternas huvuden.
Hundratals kundtjänststelefonister och ingen som ville kännas vid signalen. Alla gömde sig bakom väggskärmarna. Alla utom den där provanställde killen, som var inne på sin andra vecka, och i och med det, hade en hel del framfötter kvar att visa upp för ledningen. Kanske blev han framputtad till den hotfullt ringande bakelit-tingesten. Framputtad på hälarna på sina Birkenstocks, framputtad av avdelningens mest skrävlande, manschauvunistiske och malliga kopiatorbetäckare - en solariebrun backslick-bratt - som nu skakade som en hare och gömde sig bakom praktikantens rygg:

- Vävävääää-l-k-k-ko-ko-ko-kommmemememm väälkommen ti-ti-ti-till till Te-te-te le-le-lelle Telle tvåå!

Jag vet inte.
Kanske var det så det gick till.
Förmodligen inte.

(Ja, jag kunde inte låta bli den lilla språkliga underfundigheten - den om att jag "trots allt är stamkund" - trots att det är att göra sig rolig på andra människors bekostnad. Detta - vilket nu blir en liten avstickare från ämnet - sätter ju fingret på ett annat ämne: om vad får man skämta om? Och om man nu får skämta, hur bör det skämtas om? Och slutligen vem får skämta om det?
Åsikterna om det går från den ena ytterligheten; de som hävdar att man kan humorisera allt, till den andra - de totalt humorbefriade. De sistnämnda, består i sin tur, dels av de verkligt humorbefriade, dels de pretentiösa hycklarna. Ty medan de pretentiösa hycklarna viftar med sina etik-censoriska pekpinnar när något humoristiskt men enligt dem högst opassande tilldrar sig, så skrattar de i själva verket i mjugg.

Jag själv har en sorts naturmedicinsk synvinkel på det hela, när jag menar att skrattets välgörande effekter för människans kropp och själ är överordnad alla eventuella moraliska/etiska/normativt stipulerade invändningar man kan tänkas ha. Men principen är inte överordnad andra människors väl och ve. Tar någon personlig anstöt och blir uppriktigt ledsen eller om det leder till att reproducera fördomar, så är det ju oftast inte okej. Då finns det andra ämnen (vad), andra sätt (hur) eller andra mer väl valda tidpunkter (när) att välja för att locka fram ett, för kropp och själ, välgörande skratt.
Men här har jag en klausul: en person som har så dålig självdistans att han inte förmår att bjuda på sig själv, får faktiskt skylla sig själv. Detta kan kopplas ihop med att skratt och humor, åtminstone för mig, ofta har den effekten att det distanserar en från den eländesbeskrivning som vi lite till mans har så lätt köra ner oss själva i.
Man ska inte ta sig själv på för stort allvar.

Men vem har då rätten att humorisera?

Att humorisera om ett specifikt ämne tycks i mina ögon vara avhängit vem som gör det och vilken grad av legitimitet denne har i sin humorutövning. Så t ex anses det ju mer socialt acceptabelt, eller legitimt, att etniska icke-svenskar gör sig roliga på icke-svenskars bekostnad (Özz Nuyen), än att etniska svenskar gör det. Detsamma kan sägas gälla handikappade, som t ex den CP-skadade och rullstolsbundne Jesper Odelberg, vars slogan är "Skämt är som bäst när de sitter"; homosexuella, där Jonas Gardell är det mest kända exemplet.

Det finns dock de som gör sig roliga på andras bekostnad, utan att för den delen, på ett eller annat sätt, dela det öde eller fenomen som de skämtar om. Komiker som skämtar och gör sig roliga på andra människors bekostnad. Så har ju den humoristiska trevaren/språkliga underfundigheten ovan - ämnet stamning - sina motsvarigheter, vilka var och en utklassar nyss nämnda trevare. Jag gör således inga anspråk på att vara ens ljusår ifrån så rolig som följande komiker och sketcher:

Robert Gustavsson, en av Sveriges mest kända komiker, har parodierat stamning i karaktärer som Ingemar Bergman (som var en känd stammare) och i serien Hjälp!, där han spelar den stammande karaktären Papa Papadopolous:
Michael Palin, spelade den stammande Ken Pile i A fish called Wanda. Samme Palin som startade Michael Palin centre for stammering children. En kanske inte helt oviktig kuriosa i sammanhanget är att Michael Palins far stammade:
Andra som gjort sig lustiga på stammare är Rowan Atkinson, som själv är stammare, och kanske därmed har rätt att göra humorisera ämnet, enligt samma princip som angavs ovan: att det råder större social acceptans om personen skämtar om ett fenomen som denne själv är en del av.
De ovan angivna komikerna har större legitimitet i och med den auktoritet de åtnjuter som etablerade och erkända komiker. Även om det inte råder opinionsmässig konsesus om saken, så har de åtminstone större legitimitet att humorisera än mannen på gatan (jag avser då inte de mindre formella sammanhangen som t ex fikarummer på verkstaden - där andra regler tycks råda). Dessa komiker åtnjuter ju även den institutionella auktoriteten som de mediala sammanhangen ger dom. Dessutom har de även ett visst formuleringsiniativ och makt över att påverka normen som reglerar om vad och hur det får skämtas om).
Låt oss lämna den oerhört långa parentetiska avstickaren - som inte på något sätt gav en heltäckande förklaring på ämnet, utan snarare en försiktig ansats till hypotes - och återgå till ämnet som inledde detta inlägg.
Det var ju helt oväntat, att möta på någon med ett kommunikativt problem i ett sådant sammanhang där kommunikativa och språkliga förmågor är oavhängiga för huruvida man ska lyckas i just detta sammanhang. Det kändes lite som att möta på en rullstolsbunden brevbärare. Fast detta säger snarare mer om mig - om mina fördomar - än något annat. Så är det något jag borde raljera över just nu, så är det just det - mina egna fördomar. 
Tänker på filmen King's Speech, där kung George VI, under ledning av en fd skådespelare, övervinner sina stamningsproblem och i filmens slutskede håller sitt, så viktiga, tal till den brittiska nationen inför det stundande världskriget. Jag tänker nu inte på själva innehållet, så mycket som vad den faktiskt kan ha fått för effekt på synen på människor som stammar - förhoppningsvis till det bättre.

Kundtjänsttelefonisten som besvarade mitt samtal har all min vördnadsfulla respekt för att han har modet att göra det som de flesta nog anser ogörligt eller otänkbart. En sådan tro på sig själv - som sätter sig över den egna, inre, gränssättningen och andra människors gränssättning - är en sådan tro som jag önskar att mina barn kommer att få och ha i deras fortsatta färd i livet.

Mobiltelefonoperatören ska också ha en eloge, som möjliggjort detta (om det nu inte är ett utslag av någon slags cynisk personalpolitik, där man omplacerat personen på en position som är "omöjlig", med syftet att få medarbetaren att säga upp sig).

Hur gick det då?
Jo, jag fick igenom min beställning och ett nytt sim-kort är på väg. Därmed kan man säga att syftet med samtalet uppfylldes.
Och det - mina damer och herrar - är ju det som till syvende och sist är huvudsaken; det som faktiskt är syftet med all språklig kommunikation: att budskapet går fram.

Hur man gjorde det, dvs hur man kommunicerade, är i ljuset av syftet - vilket är överordnat - således av underordnad betydelse och endast en fråga om föreställningar om hur ett samtal bör gå till. Och det ställt mot vinsten att låta alla komma till tals, oavsett språkligt sammanhang, är - om ni ursäktar uttrycket - en skitsak.

/En stolt stamkund

onsdag 31 augusti 2011

Den Punghakade Pelikanen

Bah.
Emedan den ägenthlighe Skriffuaren av denne blogh, bortklemadh och lösköttadh som han är, hawer beklaghen sigh öfvher gikt i akcelen (ett beswär han alldeles säkert skolat varit utanh, bare han inmundigath gröth, utfört gymnazistiske öfvningar bådh morgon och kuäller, samth gioort sin morgontoalett sittjandes), så får välan I ta bladhet ur mun oc förtäljen Edher om mine senaste strapathzer oc äfwentyhr.

Jag oc jyhcken min, Tudor, ärom nyss hemkombna från en ornitholoogizk ekspediton i Afrikaaniet, där jag beskådat det rika fåghellifvet runtom Wictoriaschiönn.

Jag har vedeerfarits den ynnesten att på min ålder höst beskåda det sällsammazte af mirakhel:
den Punghakade Pelikanen. Den äro ett säärdeles sälsynth eksemplar, ty det finnes blott ett par Punghakade Pelikaner i hela wijda wäärlden.

Vår expeditionsledare, afrikanden Fraanz Haanz Gyldenfjuuhn van der Flax, fortaalte oss en kuäll widh lägereldhen, att den Punghakade Pelikanen ägentlighen inte äro en pelikan, utan snarast en kolibri ur familjen katatoniska kolibrir, vars artfamiljj har gemensamt medh de öfruiga kolibirarterna, att de likziom hovrar vidh blommor genom att flaxa hastigth med vingarna för att i sinom sin tur komma åt blomsternas näcktariner. 

Ytterligare gemensamt för dessa, de katatoniske kolibrierna, äro att de är grafvt allergizke mot parfym, uilket i sinom tur framkallar katatoni - närhelst de befinner sigh i närheten av blommor som utsöndra starka odörer. Detta har i sinom sin tur medhfört artens relativlighe obestånd, då de oftast drabbas av allergiechocken, och den därephter föölinadhe katatonin, när de äro i högan skyn. Den arma fågheln dyker såledhes, stel som en pinne, mot marken där den brytier sin klena nacke. 

Hursombhawer, merom detta hawer I för avsikth att berättia om i min artikhel: "Den wiktorianska scjööns sädesomspunna Sädesskvättor och Punghakade Päälikaner - en betrakthelese ur ett fåghelperspektif" i Sveriges Conservativa Ornitologierz förbundztidning.

Vi fingo bare se Pelikanen en enaste gång, ty den behagade inte visa sig mer. Tur då att de öfruiga fåghellifuet var av högsta class. Tyvärr bleff Tudor siuuk och liggiandez i stih tälth resten av ueckan.

Väl hemma, fick den lille Gynnaren, sitta i caranthän i flera wekkor. Det war för väl att karantän-weterinären, Öfuerweterinär Ulfh Tore Ståålhane, äro min Tempelordensbroder, ty jag fick dagligen telefonera och höra den lille Gynnarens glada gläffs och muntra dreghel.

Till slut fick iag hemta min fyrbente wän. Öfwerveterinären överantwardade dessutom en paket till migh. Detta under en särdeles bekymmersam min och ett ögha som bligade på migh under ett uggletofvigt ögonbrynh. Han gioordhe det, för oss Tempelordensbröder, hemliga tecknet för silencio - tystnad och hemblighet.
- I paketet ligger din lille hunds fäses och det som orzaakat honom så mycken smärta.

Wäl hemma öppnade jag paketet och fann där ett fåghelkranium med testikelformad näbbunderkäke.
- Den Punghakade Pelikanen! tänkte iag.
Där varo förklaringenh till fåghelns plötslighe föruinnandhe!
Tudor hade ätit upp den.
Det nest sizta eksemplariet av denne art.

Iag lät monthera kraaniet på en tråfé-tavla och det finnez nu till beskåådan i minh te-salong, alldeles bredviidh isbiornsfällen och den vidunderlighe tandprotesen jag lät gööra efter vithajen jag harpuneradhe i fjol.

Vid pennan.

Edhers
Grefue Stigh A.J.L von Tratt




torsdag 25 augusti 2011

Comviq-Åke

Idag när jag kom hem, fann jag ett brev från Comviq. Redan på kuvertet gjorde den mäktige mobiloperatören bort sig och omintetgjorde den ömsesidiga respekt som rått mellan mig som kund och dem som operatör - en förtroenderelation, som det tagit dem drygt sexton år att bygga.
Sexton år av kundreltionsbygge, fullständigt massakerat av några rader.

Brevet från Comviq, ställt till "Vårdnadshavaren för: Robert-Åke.."

1) Omyndigförklarandet. Jag, 39 år, har tydligen en vårdnadshavare. Nåväl, det är 21 år sedan jag blev myndig, och ännu längre sedan min morsa, min Polska Morsa, slutade vårda mig.

2) Jag heter väl för fan i helvete inte Robert-Åke. Jag heter Robert. Punkt.

Förvisso är mitt skyffe situerat mitt emellan gruppbostäder för förståndshandikappade i det hyreshus jag för närvarande bor i. Så rent geografiskt och med hänsyn till den omdelbara omgivningen, så skulle ju jag mycket väl kunna vara ställd under vårdnad. Namnet, Robert-Åke, kanske är valt med hänsyn till detta.
Vad vet jag?
Robert-Åke låter ju onekligen som någon hämtad ur I en annan del av Köping.

Hursomhelst, bästa Comviq, eller Comviq-Åke, jag har stått ut med skeva master och dålig täckning i mina år. Brutna samtal när det som minst passar, har stundom prövat mitt tålamod, men jag har uthärdat.

Men det här var droppen.
Inga gratisabonnemang i världen kan gottgöra för detta.

För Robert-Åke finns ingen förlåtelse.

Sheep/cheap får en helt annan innebörd efter detta.

Fårskallar!

/Robert. Punkt. 


lördag 20 augusti 2011

MassageSnarkofag.

Kära Läsare.

Satt häromkvällen och snickrade på vad jag trodde skulle bli ännu ett blogginlägg i raden av fantastiska blogginlägg som lagts upp under Jazzmördarens flagg.

Jag hade fel. Det blev inte så.

En belastningskada/inflammation i högra skulderbladslyftaren, musculus levator scapulae, ville annat.

Jag fick begrava mina skrivarambitioner efter några meningar. Detta eftersom att jag bortsett från ett par, få, saker, faktiskt inte kan göra saker med enbart vänsterhanden.
Pekfingervalsen med bara vänsterhanden är ingen dans på rosor och det krävs ju som alla vet två (pekfingrar) för att dansa (pekfingervals).

I tisdags fick jag en injektion cortizon. Det har i skrivande stund inte hjälpt ett förbannade någe.

Men som journalisten Peter Parker, aka världens kanske mest kända webb-designer, Spindelmannen, skulle ha sagt det:

With great blogging comes great responsibility.  

Jag har således vidtagit åtgärder för att på egen hand rehabilitera mig tillbaka.

Jag har bland annat, av få enkla medel (de som står till buds i ett enkelt palä befolkat av barn och vars husbonde hankar sig fram på påver statlig inkomst), konstruerat en massagesäng.

Och eftersom jag anser att den medicinska vetenskapens största ansvar är att dela med sig av sina rön - till gagn för folkhälsan och det gemensamma bästa - så delar jag frikostig med mig av mina medicinska landvinningar. Detta i form av en mycket enkel steg-för-steg-anvisning i hur man konstruerar denna massagesäng, hädanefter kallad Jazzmördarens MassageSnarkofag (namnet är en hyllning till Mora Träsk).

Jazzmördarens MassageSnarkofag.
(1-2 personer)

Recept:

1 set boccia-klot.
1 säng (90-180 cm).

Gör så här:

Ta fram boccia-kloten ur väskan.



Lyft lakanet och placera samtliga klot i axel/rygghöjd på madrassen.



Bädda över lakanet över kloten.


Placera din kropp ovanpå boccia-kloten, med det ömmande smärtcentret över kloten. Sätt gärna på musik, förslagsvis något som inbjuder till sängliggande rytmiska spasmer, som Kaomas Lambada eller annan höftrullningsframkallande musik, som t ex Miriam Makebas Pata pata.

Har du Spotify, så följ länkarna:


Oscillera kroppen samtidigt som du ormar dig i vågräta vågrörelser. Förlägg kroppens tyngdpunkt till det ställe där du har ont på den plats där boccia-kloten är placerade.

Voila!
Du har nu skaffat dig en egen massagesäng och sparat många tusentals kronor.
(Förlåt, till alla massageterapeuter som nu kommer att bli arbetslösa och tvingas söka sig ett annat jobb).

Avslutar med den för kvacksalvarbranschen obligatoriska före- och efterbilden:


Före..


..efter.


Jazzmördaren.







tisdag 16 augusti 2011

Stekpanna & ägg.

När min flickvän framåt nattkröken sa till mig att hon var hungrig, övervägde jag en stund om jag skulle laga mat, då jag kom att tänka på ordspråket:

"Om du ger en människa en fisk är han hungrig imorgon igen,
men om du ger honom ett metspö och lär honom fiska är han aldrig mer hungrig".


Så jag gav henne en stekpanna och ett paket ägg.

J.

måndag 15 augusti 2011

Torkan råder bot på bloggtorkan.

Det skulle till vattenbrist för att Jazzmördaren skulle ta bladet ur munnen och börja blogga igen.

För när det, som är en bister realitet och vardagsmat för miljontals afrikaner, nämligen torkan och bristen på tillgång till vatten, hälsar på i vår trygga värld, så kan jag inte låta bli att öppna käften.

Den lilla tjänstemannastaden Nyköping och den gråaktigt grådaskiga grå bruksorten Oxelösund har drabbats av vattenbrist. Enligt vad man kan utläsa av den lokala blaskan och tillika katt-räddades-av-brandkårsbullentinen SN:s nätupplaga, sker detta som en följd av ett läckage. Och tydligen skyller ledningen för Nyköpings kommuns vatten- och avlopp på brister i ledningen.

Hursomhelst, när det knorrar i våra ledningar, så knorrar den soffpluffsiga och semester-sprit-feta svenska småstadsmedelklassen i högan skyn. När det enda som kommer ur vattenkranen är en luftrap och en ylande gnyl, ja, då ylar och gnyler vi som en sån där liten jävla jävulsskitunge som man här och där kan se ligga på varuhusgolvet, sparkandes bakut för att han/hon (eller bättre upp: det) inte fått det - som han/hon (DET) i sin inskränkt naiva föreställningsvärld - trodde var en självklar mänsklig rättighet.

Men se, det är det inte.
Verkligen inte.

Vare sig vatten för alla, eller tablettaskar för alla (treåringar), är en självklar mänsklig rättighet.
Det borde vara det, men det är det inte (jag refererar här till vattnet, och inte till tablettasken - vilket jag förutsätter att du, min kära läsare, förstår. Detta eftersom jag förutsätter att du inte är tre år eller för den delen har en treårings förstånd. Vuxna med treåringars förstånd brukar läsa andra bloggar, t ex bloggar i nyss nämnda lokalblaska).

Jag personligen tycker att det finns en skön sensmoral inbäddad i hela scenariot, när tredje världens livsvillkor bara dundrar in så där i vår vardag, välter ostbågsskålen till ända, och tvingar våra feta medelklassrövar att lösgöra sig från de - ifrån IKEA inköpta - schäslongsoffdynornas revir-inpruttade trygghet och hemtama atmosfär (IKEA-schäslongsoffan är numer den naturliga hemvisten för den den ständigt växande svenska medelklassmedelröven). Detta eftersom att vattenbristen tvingar oss upp och ut på ett hisnande och smått svindelframkallande tankeäventyr för att hitta en lösning på vattenbristen. Hisnande och svindelframkallande eftersom det de facto fordrar mer hjärnceller än de normala tre, fyra, som krävs för att följa Big Brother (som numer är den enfaldiga svenska medelklassens "Folkets opium"). Tankeäventyret i sig är ju inte en sensmoral, men har vi tur så skärper det ju sinnet och får oss att uppmärksamma livet bortom TV-rutans skygglappar och skranker. 

Sensmoralen kommer ju även i en smått underhållande form, som när den senige spetan till granne, ni vet han i de slitsade röda adidasshortsen på andra sidan hagtornshäcken, står och fyller sin nyanlagda pool med porlande klart vatten. Solen lyser ikapp med hans malliga och självgoda ansikte. Detta för att i nästa stund, då vattnet upphört att porla ner med sitt annars så muntra skval, stå och kika in i vattensslangens munstycke (som om det nu skulle hjälpa). Ett förvånat ansiktsuttryck, en kli-ning i huvudet, en titt till, och ännu ett, om än mer, förvånat ansiktsuttryck, och därtill maniskt kliande i huvudet, nu i synkroniserat sällskap av den andra handen, som kliar den adidasshortsdraperade hängröven med munstycket till vattenslangen (den svenska medelklassens enfald manifesterad).

Åter till sensmoralen.
Den är, enligt mitt förfäktande, tämligen uppenbar: lärdomen om att inte ta saker för givet. 
Vidare innebär ju det som sker, här hemma i komfortabla Svedala, också en konkret upplevelse av det som miljontals kolerasjuka och uttorkade afrikanska barn genomlider varje dag, 365 dagar om året, år ut och år in (om de överlever dvs).

Att vi får masa oss iväg till bilen och köra iväg till kommunens temporära vattendepåer, är ju inget - i form av den tids- och energiförlust som går åt - i jämförelse med den som afrikanska kvinnor på den afrikanska landsbygden får lägga ned. 

Våra ynka femton minuter mot deras sex timmar om dagen.

Våra barn får ju dessutom överleva i elva fall av tio, tryggt posterade framför fyrtiotvåtummarens blå tv-spelssken, när vi är borta och hämtar vatten i våra dunkar, medan de afrikanska mammornas barn kanske dör av kolera eller vätskebrist under tiden de är borta för att skaffa vatten vid det närmast belägna vattenhålet (tio mils gångväg från bostaden).

Vi sitter i en AC-tempererad kupé, i mjuka bilstoledynor, medan de afrikanska kvinornas fötter får trampa och underlägga sig mil av torr och skållhet mark under en hänsynslöst gassande sol.
En på sin höjd bortdomnad kontorsstolsröv mot brännsår och blödande, infekterade och köttiga skavsår.  

Våra döttrar får gå i skolan trots vår temporära vattenbrist och trots sin menstruationsdebut. Detta medan de afrikanska döttrarna får avbryta sin skolgång vid menstruationsdebuten pga hygieniska skäl, eftersom de afrikanska landsbygdsskolorna på många håll saknar tillgång till rinnande vatten och avlopp, och därmed toaletter. Istället får de bistå sina mödrar med att tillbringa sex timmar om dagen med att hämta vatten, inte bara åt sig själva, utan även åt sina fäder och bröder.

Sensmoralen och det vi konkret vederfarits i och med vår vattenläcka, kan förhoppningsvis få oss till att anlägga ett annat perspektiv på det självklara. Och om vi bara förmår oss att relatera vår erfarenhet till den erfarenhet, som jag ovan beskrivit är den bistra verkligheten för afrikanska människor i områden drabbade av torka, så kanske det förmår oss att tänka åt det hållet. Tänka i en solidarisk riktning, en sorts medmänsklig känslorörelse i - enligt min övertygelse - rätt riktning. Och kanske, när vi tänker åt det hållet, när vi öppnat våra hjärtan, så kan vi öppna våra plånböcker och skicka pengar åt det hållet. Pengar till ändamål som förebygger vattenbrist och säkerställer den självklara mänskliga rättigheten för afrikaner i dessa områden, en självklar mänsklig rättighet, som vi - med rätta - anser oss ha här i västvärlden, i Sverige, i Nyköping och i Oxelösund.

Hursomhelst, en sak är säker: kommer inget vatten ur min kran klockan 07.00 imorgonbitti, när jag väl ska till att brygga mitt älskade och traditionsenliga morgonkaffe (alltjämt den svenska medelklassens stora last), så är risken stor att jag ligger på köksgolvet; ylandes och gnylandes som en sån där liten jävla jävulsskitunge som man här och där kan se ligga på varuhusgolvet, sparkandes bakut, för att det inte fått det - som det i sin inskränkt naiva föreställningsvärld - trodde var en självklar mänsklig rättighet.

Detta eftersom morgonkaffe - även om det inte är det - borde vara en självklar mänsklig rättighet.
Precis som rent vatten till alla människor i världen.

Och du, kära läsare, sist men inte minst, det allra viktigaste i detta blogginlägg - skänk pengar och gör det nu genom att följa länken nedan:


Jazzmördaren


     


  

lördag 23 juli 2011

Häxjakt på kristna singelkillar?

En av konsekvenserna efter elfte september-attentatet, var att det blev betydligt mycket svårare att vara muslim, särskilt om man hade ett "arabiskt" utseende.
Terrorist kom att bli synonymt med taliban och människor med turban och skägg.

Läser på aftonbladet.se (källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13364853.ab) om vettvillingen Anders Behring Breivik som misstänks för attentaten i Norge. I artikeln framgår det att Breivik har studerat religion och ekonomi. Vidare står det att han gillar att jaga, läsa, lyssna på klassisk musik och spela dataspelet World of Warcraft.
Dessutom är Breivik väldigt förtjust i tv-serierna True Blood och Dexter.

Breivik är tydligen kristen och singel. 

Med tanke på hur livet förändrades för världens muslimer, i och med elfte september-attentatet, så finns det ju nu all fog för att befara att samma öde även kommer att drabba kristna singelkillar världen över.

Jag ser framför mig hur kristna singelkillar förs till sidan av säkerhetspersonal på tullstationer världen över, bara för att rutinmässigt förhöras om sina förehavanden i det land de har haft för avsikt att resa till.

Och det bara för att de är kristna singelkillar. 


Jazzmördaren



P.S. Läs Jan Guillous reflektion på aftonbladet.se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13366071.ab D.S.



onsdag 20 juli 2011

Hur långt har du till ditt vattenhål?

Eller det var en gång ett glas vatten.
Afrikanska kvinnor på den afrikanska landsbygden tillbringar sex timmar om dagen på att skaffa vatten. Lika lång tid som det tar att med bil åka från Nyköping till Ullared och tillbaka. Tänk om kroppens belöningssystem hade belönat oss (triggat dopaminet) på samma sätt när man skänker pengar till välgörenhet som den gör när man shoppar?
Visst, det hade ju inneburit att livet hade blivit tuffare för oss andra. Vi hade fått klara oss utan kinesisktillverkade plasttomtar och andra livsnödvändigheter. Detta på bekostnad av att afrikanska flickor hade kunnat gå kvar i skolan, trots att de fått sin menstruation. För just bristen på vattentoaletter, tvingar många afrikanska flickor att hoppa av skolan till följd av att det just saknas en sådan förgivettagen banalitet, som tillgång till rinnande vatten och toaletter utgör för oss västerlänningar. Om vi nu lagt pengarna på bistånd - som vi annars skulle spenderat på kinesiska plasttomtar och andra livsnödvändigheter – hade ju problemet, om inte varit ur världen, så åtminstone en god bit på väg att lösas.
Fattigdom och brist på vatten är – som du givetvis redan noterat – även en jämställdhetsfråga. Det är kvinnor som hämtar vatten; det är kvinnor, som pga sitt biologiskt determinerade öde – menstruationsdebuten – måste avstå utbildning. Att fattigdom är en ojämlikhet i avseendet att den drabbar olika mellan män och kvinnor, där kvinnor och barn drabbas hårdast, är ingen nyhet. Det är så långt - så långt som vi nu har kommit - en historiskt beständig realitet.
Jag vet att det är lätt att vifta med moraliska pekpinnar och att jag borde börja med att profetera i mitt eget hus: leva som jag lär och så vidare. Jag är ju trots allt inget undantag från biologin. Även jag har smakat belöningens sötma och shoppat loss. Och jag vet att det är svårt att åberopa humanitära känsloargument mot den biologiska realitetens logik. Dopamin och hjärnans belöningssystem är ju en uråldrig biologisk mekanism, en produkt av evolutionen, som inte låter sig åsidosättas av ett ynkligt blogginläggs tafatta argument.
Det vet jag.
Faktum, apropå evolution, är att man skulle kunna tala om ytterligare en evolution - utöver den Darwinistiska - nämligen en symbiotisk evolution mellan människans belöningssystem och det ekonomiska strukturernas utveckling. En symbiotisk evolution, där människans belöningssystem har varit den konstanta biologiska faktorn, medan de ekonomiska strukturerna har förändrats i relation till denna biologiska koefficient. Resultatet ser vi idag. Vi lever i en BNP- och tillväxtorienterad värld, där ekonomiskt välstånd bygger på efterfrågan, och där efterfrågan i sin tur har sin starkaste advokat i människokroppens belöningssystem. (Ideologiernas funktion och hur människors föreställningar och kulturellt insocialiserade beteenden, med avseende på bl a vilken könstillhörighet man har, är ju andra faktorer som måste tas med i beräkningen. Dock finns det inget utrymme för det här. Här får vi nöja oss med att konstatera att mäns och kvinnors belöningssystem tycks reagera olika på olika ting. Som ett väldigt förenklat, nästan stereotypt, illustrativt exempel på detta, så förhåller det ju sig så att få män tycks bli dopamin-boostade över en Gucci-handväska, medan få kvinnor blir alldeles till sig av att få en Hilti-borrmaskin i julklapp). 
Hursomhelst, min tanke med ovan förda argumentation - vars röda tråd snarare är ett nystan än en tråd – var ju inte att skriva någon på näsan. Jag ville bara dela med mig av reflektionen som jag gjorde häromdagen, när jag gjorde något så banalt och trivialt som att hälla upp ett glas vatten. En sådan där reflektion, som vi alla gör då och då, när vi stannar upp för ett ögonblick och låter tidsandan och tidens tempo rusa förbi. En sådan där stund, när vi faktiskt reflekterar över oss själva och våra vardagliga göranden och låtanden, och dessutom sätter in allt detta i ett större sammanhang. Ett sammanhang, som i stora delar består av andra människors liv och livsvillkor. 
Så, över till dig:
- Hur långt har du till ditt vattenhål?    

                            (Källa: http://www.unicef.se/nyheter/2010/11/28/vatten-och-sanitet-avgorande-i-kampen-mot-fattigdom).



söndag 10 juli 2011

Drömprinsen.

Så har det hänt.
Det alla väntat på, utan att för den delen vetat om att det är just det här som de väntat på (och så är det ju med tekniska inovationer idag: den tekniska utvecklingen skapar behovet, istället för som det var förr, då behovet drillade den tekniska utvecklingen).

Hursomhelst, nu har det hänt.
Jazzmördaren har nu tagit upp kampen med Match.com och de övriga dejting- och matchmakingsidorna, som profiterar på några av vår samtids största folksjukdomar:

ENSAMHET & OLYCKLIG KÄRLEK.

Jazzmördaren gör det dock utan vinningslystnad, som ett utslag av Jazzmördarens bottenlösa brunn av generositet, ty tjänsten är gratis, och befriad från alla smutsiga baktankar och profithunger. Tjänsten, som kallas Drömprinsen, drivs istället av en ideologisk övertygelse, och vår ideologi är:

KÄRLEKEN.

Idén väcktes när Jazzmördaren fick sig till buds en historia om en sån där fullblodsnarcissist, som gökar runt, gärna med två, tre, eller flera donnor samtidigt. Herrn ifråga, vi kan kalla honom Ivan-Hoe*, är tydligen en skrävlare av rang, och för att bevisa sin manlighet, boosta sin självkänsla och därmed lyfta den från botten, och samtidigt etablera sig på toppen av den manliga näringskedjan (efter principen: en man som ligger runt, utan att visa vare sig hänsyn och respekt mot kvinnor, får respekt av sina manliga medkonkurrenter och vinner aktning), så luftas erövringarna offentligt bland de manliga kamraterna (efter frågeställningen/principen: - Om ett träd faller i en skog utan en levande varelse, hörs det då när det faller? Bäst då att ta det säkra före det osäkra, och väsnas så mycket man bara kan).

*Hoe: a man or a woman who fuck anything with two legs (källa: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=hoe)

Företeelsen är inte ny - den att manliga erövringar, för att de ska tillerkännas något som helst värde, och därmed ge mannen status bland andra män, måste offentliggöras - synas och höras - i andra mäns ögon och öron. Denna företeelse tillämpades t ex redan under medeltiden, av riddare som tornerade och slogs sinsemellan - förvisso inför en kvinnlig publik - men ytterst för att vinna respekt i andra mäns, företrädesvis riddares, ögon. Det var männen som var de verkliga åskådarna. Att vinna den kvinnliga publikens gunst, genom att strida för henne, och i kväden och dikter ställa henne på en piedestal enligt den höviska kärlekens alla regler, var således inte det primära, utan av underordnad betydelse i sammanhanget. Det primära, det i allt överordnade, var istället att inför de andra männen, i den homosociala gemenskap, som riddarnas värld utgjorde, visa upp sin framgång. Kvinnorna var således bara statister, birollsinnehavare, medan männen var huvudrollsinnehavarna på arenan där den manliga statusehierarkin konstruerades.

Och det är ju i ljuset av detta fenomen, ett fenomen som hör tolv- trettonhundratalet till, som det är lite smått anmärkningsvärt att se och höra om att få saker faktiskt har förändrats och att denna praktik fortfarande praktiseras i vissa homosociala gemenskaper och av vissa - inte alla - individer, eller om man så vill, primater tillhörandes hankönet.

Med homosocial menar jag att det i dessa miljöer och sociala sammanhang endast förekommer män. Män som pratar med andra män och män som i sin tur lyssnar på män. Även om föremålet och ämnet för samtalet är kvinnor, så deltar kvinnorna inte. Att i fysisk bemärkelse släppa in en kvinna i detta sociala sammanhang, skulle vara som att släppa in en katt bland hermelinerna. För så fort en kvinna skulle ta sig in i samtalssituationen, som en "fullvärdig" samtalspartner, så skulle reglerna för vad man ska/bör prata om - i detta sammanhang, ämnet kvinnor, och framförallt hur man gör det, t ex att kvinnor är objekt, föremål för mannens jaktinstinkt - åtsidosättas med omedlbar verkan. För i det heterosociala sammanhanget, där både män och kvinnor ingår, är kvinnan en jämlik individ, värd respekt och tillerkänns ett värde som subjekt av männen. Ja, vissa män växlar, när de går från den homosociala till den heterosociala gemenskapen, från en stereotyp, det manschauvunistiska svinet, till en annan: svärmorsdrömmen. Och i det sistnämnda, så lägger de gärna på ett så skinande och gnistrande vitt vägvinnande denevitleende, att det med lätthet skulle få 1000 svärmödrar att svimma av solsting.

Visst, de kontextuella sammanhangen, som t ex matriella betingelserna har ju givetvis förändrats, som t ex att vi idag kör runt i Porschar och andra kukförlängare istället för att med lans och rustning rida runt på hingstar med färgglada schabrak. Men principerna och spelreglerna för hur män vinner mäns respekt och aktning, har på sina håll inte förändrats alls. Detta drygt 700 år efter medeltiden, riddarna och tornerspelens storhetstid. Detta i en tid då vi i västvärlden lever med självbilden av oss själva som moderna, civiliserade och sofistikerat raffinerade människor. Detta i en tid där begreppet medeltid används om företeelser som anses förlegade eller föråldrade.

Hursomhelst, åter till saken.
Jazzmördarens Kärleksteam har nu arbetat en tid med konceptet som vi kallar Drömprinsen. Tekniskt sett så fungerar det lite som de där elektroniska krya-på-dig-hälsningarna som är i svang och bruk ute i sms-trafiken och på de sociala medierna, företrädesvis facebook. Jag tänker på ihåliga plattityder som "styrkekramen" och andra liknande fraser hämtade ur den oändliga uppsjö fraser från den gravt lobotomerade enfaldens handböcker i efterbliven kommunikation.

Styrkekramen skiljer sig från den vanliga kramen genom förledet "styrke". Styrkekramen sänds på elektronisk väg, i avsändarens akt och mening, för att ge mottagaren av styrkekramen, styrka. Vi har således att göra med ett synnerligen potent verknings- och botemedel för att få någon stackars krake på bättringsvägen (i skrivande stund har vi inte klart för oss om detta ska kategoriseras som alternativmedicin). Hursomhelst, ni må ju tro att de tekniskt ansvariga i Jazzmördarens Kärleksteam har grubblat sig gråa i håret över hur detta egentligen går till. Gåtan har sysselsatt oss dag som natt. Detta tills imorse, då en av våra tekniker, med badskumsvit mikrofonfrilla runt den flaxande genitalien, sprang upp ur badkaret, vrålandes:
- Eureeeeeeeka! 

Senare på morgonmötet, skisserade, nyss badande, genitalieflaxande och vrålande tekniker, lösningen på denna Gordiska knut. Detta i form av hieroglyfiska ekvationer på whiteboardtavlan. Mangrannt föll mötesdeltagarnas hakor ner på konferensbordet (En mötesdeltagare slog hakan så hårt att käken gick ur led och två hörntänder ploppade ut, en annan, med en i sammanhanget mindre gynnsamt utformad spetshaka, fastnade med hakan i kaffekoppen och såg ut därför ut som en faraostaty - vilket, en tredje, mindre medömkande mötesdeltagare, menade just var en passande inramning till nyss nämnda hieroglyf-ekvation).   

Tanken är att grodan - ett synnerligen spänstigt och välartat exemplar av arten Grodor-som-förvandlas-till-prinsar-om-man-kysser-dom - som Jazzmördarteamets främsta herpetologer fann ute i sankmarkena i krokarna av Ängstugan, och som syns i bild nedan, ska råda bot på våra kvinnliga, och för den delen även manliga, läsares ensamhet och försmåddhet. Särskilt ni som råkat ut för fenomenet som beskrevs ovan - ni som någon gång fått kärlekens och hoppets råg gjuten i ryggraden, så där så ni sträckt på er på ett sätt så ni nästan svävat fram. Detta för att i nästa stund brutalt knockas till marken av insikten om att ni rusat in i världens största ärkenöt och svin.

Tjänsten Drömprinsen är särskilt för er.

Gör så här: pussa på grodan på bilden nedan.

Våra tekniker har tagit fram en trojan som installerades i drivrutinerna för ditt bildskärmskort i och med att du klickade in på Jazzmördarens blogg. Hur det fortsättningsvis går till, är en superhemlig företagshemlighet, hemligare än julmustreceptet. 


Nu förmedlas din puss, inklusive IP-adress etc, på elektronisk väg till en av de grodor som vi har kopplat till elektrodplattor i vårt laboratorium. Avvakta, och snart nog, efter en sisådär två till tre dagar, så bör du ha träffat på din hett eftertraktade
Drömprins.

Och jo, tjänsten var ju gratis, men den altruistiskt lagde, kan för all del skänka ett bidrag till valfri frivilligorganisation (förslagsvis BRIS, Rädda Barnen, SOS Barnbyar eller någon kvinnojour ute i landet).

Jazzmördaren & Kärleksteamet

Detta är den finstilta texten. Tänk på att bildskärmar är känsliga. Jazzmördaren avsäger sig alla former av skadeståndsanspråk som kan uppkomma som en följd av att en läsare tagit instruktionen att pussa grodan på fullaste allvar. Avlägsnandet av eventuell läppglans och läppstift på bilskärmen ansvarar således INTE Jazzmördaren för. Detta ankommer läsaren själv att ansvara för. Jazzmördaren är och förblir en i stora delar ironisk blogg. Den som inte har begripit det vid det här laget, kan dra åt helvete. Eller ännu värre - läsa BlondinBellas och andras idiotbloggar istället.
Jazzmördaren.

söndag 3 juli 2011

Mustaschgage.

Förra inlägget avslutades ju med knorren att cykeln var en dålig idé. Och lite på samma tema - dåliga idéer - är detta inlägg. Det är också en rekommendation till dem av er som bär mustasch och dessutom går i raka-bort-mustaschen-tankar.

Gör inte det.
Jag gjorde det. Det blev inget bra.

Åtminstone inte om ni liksom jag har skaffat er en ordentlig solbränna.

Mot bättre vetande, och utan konsekvensanalys, så rakade jag av mig min Günther-strip idag.

När jag så lyfte blicken från handfatet mot badrumsspegeln för att beskåda resultatet, så såg jag till min förvåning att jag gått från en mustasch till en annan.

För i badrumsspegeln såg jag något som i bästa fall kan beskrivas som en ny-ammad trettionioåring som diat överläppen alldeles skumvit.

Praktfiasko efter tio snabba rakbladsdrag.

Från hårmustasch till mjölkmustasch.

En högst ofrivillig levande skyltdocka för Mjölk är Livet-kampanjen.

Och det hade väl varit okej om man fått gage för sin nya mustasch.
Typ mjölkmustaschgage.

Men något sånt finns väl inte att få?

J. 



  

torsdag 30 juni 2011

Punkterad.

Cyklade till jobbet idag. Kände mig spänstig och snabb. Kände mig ung och odödlig.
Jag visualiserade mig i den rosa ledartröjan och Arnöleden var den sista slutspurtsrakan innan målgången i Tour de France.

Solen sken.
Världen log och hejade på.

Ända tills en senig åttioårig gubbjävel med knarrande knäleder och tjocka åderbråck - blå som isländska glaciärälvar - cyklade om mig.

Jag sjönk ihop fullständigt. 

Punkterad och förnedrad.

Korpulent fet, kutryggad och uråldrigt urgammal - söligare än en mördarsnigel med paltkoma.

Jag visste att cykeln var en dålig idé.

J.

söndag 26 juni 2011

Rabarbapappaj

Hörrni, vad är en blogg, värd namnet, utan det i det närmaste obligatoriska mat- eller bakinlägget?

Inget.

Och jag vill ju inte vara sämre än alla andra, så här kommer steg-för-steg-anvisningen på hur aftonens kulinariska älsklingsbebis blev till - ett kärleksdrama i FEM akter. Ett drama som slutar i ett gommens katarsis, en smaklökarnas fontänorgasm - ett snålvattnets fontana di trevi.

Gör så här:

1. Chop chop.

 

2. Guck guck.


3. Smul smul.

4. Glufs glufs.


5. Slurp slurp.

Ni ser, lätt som en plätt.

Bon Apetite

Jazzmördaren

P.S. Ha inte dåligt samvete, om du liksom jag, vräker i dig denna anrättning alldeles själv. Följ denna länk, så har du ett stort urval på badbyxor i din nya, större, storlek: http://www.sportamore.se/produkter/?q=badshorts&gclid=CKz8tveJ1KkCFUUYzQodVXgfNg D.S.






Grefve Von Tratts Daghbok I

Söndaghen den XXVI anno MMXI.
Daghanteckning rörande Tudor & dennes hiskeligt kliandes endalykth.

Tudor är nu avmaskifierad efter midsommarhelghens eskapader. Döm om min & husmors förvåning när det visade sig att det inte var mask vi sett sprattla i den lille gynnarens ändalykth. Nej, det som vi trott var mask visade sig ju vara de spretande ändarna på Ryttmästare af Helsporrhes försvunna knätofs. Måntro den gamle kanaljen blev glad att återse den igen, ty den hör ju till folkdräkten som självaste Artur Hazelius bar på invigningsdagen. Tudor fick synnerligen stränga bannor samt ett varnande finger från husmor. Husmor tillsåg även att den lille rackaren blev utan chex denna morgon. Men jag stack åt honom en bisquite, så fort husmor avlägsnath sigh & återgått till att överantwarda utförandhet av tjänsthjonens plikter & dagenhs bestyhr (tvaghningh & manghel av södra flyghelns lakan).

Nu stundar Söndagsgudstjänst med därtill hörande kaffe. Må hända, så haver pastorn med sig de engelska minthbiscuiterna - de var ju förbålt goda. Om det jag bedjer en bön, så att Guds försyn föranstaltar ett dylikt arrangemange. Det och att Hans Maj:t Konunghen och Staatsminister Reinfeldht haver hälsan uti sitt alltidh räättvisa regemente.

Vid pennan

Grefve Stiegh A.J.L. von Tratt.

torsdag 16 juni 2011

onsdag 15 juni 2011

Jag är inte bara pappa, jag är Voldemort också.

I en tid när kärleksförklaringar och annan kommunikation förmedlas med torftiga elektroniska bokstäver, endera via sms eller mail eller på facebook, så är det förbaskat rart att få något handskrivet till sig. Det handskrivna är på något sätt ett tecken på att avsändaren investerat lite mer möda och känsla än det ögonblick det tar att knåpa ihop ett sms.

Häromkvällen hände det mig, då min sjuårige son, Elias, stack åt mig ett handskrivet kuvert. På baksidan stod det..


- Hm, tänkte jag, det här bådar gott.
Jag vände på kuvertet och där stod det..


- Fler hjärtan, det här är bra, tänkte jag, rörd av stunden och min sons fina gest. Jag öppnade kuvertet och där stod det..



"Mörkrets herre heter Voldemort är min pappa!!! Och jag är Harry Potter!! Och jag är best!!!!!! Och pappa är ocså bra!!!!!!"

Jag blev ju onekligen en smula konfunderad. Att det var något bra, det stod det ju uttryckligen:
"Och pappa är ocså bra!!!!!"

Men jag blev ju, och är fortfarande, lite osäker på hur man ska tolka det: att ens son ser en som mörkrets herre - och inte vilken mörkrets herre som helst - utan självaste Voldemort.

Är det bra eller dåligt betyg på ens föräldraskap och roll som pappa? Jag vet inte. För det är väl inte utseendemässigt som han tycker sig se likheten?

Eller?


Jazzmördaren?

Voldemort?

Hursomhelst, tillsvidare så tror jag nog i alla fall att jag ska ta det som ett bra betyg:

- Jag är inte bara pappa, jag är Voldemort också.

Jazzmördaren.







tisdag 14 juni 2011

När junikvällens sol gjuter guld över sjön.

Vissa kvällar är finare än andra.
Fina på ett sätt som livets enkelheter oftast är. 

Jag, Veronica, Herr Badmästaren & Madame Z samt en horder av våra vildbattingar tog oss ett kvällsbad & aftonbarbeque vid sjön Glottran.


Vissa synintryck bränner fast på minnets hornhinna.



Fint helt enkelt.

lördag 11 juni 2011

Star Wars Episode VII The battle of Ollonholmen





Directed & Written by: Jazzmördaren & Elias

Cast in order of appearance:

Darth Vader: Jazzmördaren
Cody: Elias

tisdag 7 juni 2011

Sverige mot Finland.

Sverige mot Finland.
Generös flyktingpolitik mot restrektiv sådan.
Zlatan mot Kalle Koskinen.
Resultatet såg vi idag:
 
Fem mot noll.

I rest my case.

//Jazzmördaren.

onsdag 1 juni 2011

Postil-Jonet från Björkvik - en klagosång från ett brevinkast.

Rörande läskunnigheten på den sörmländska landsbygden, min skylt "Ingen reklam tack" och historien om hur det på fotot förekommande reklambladet, nöjesguiden till Björkviks Park, ändå damp ner i min brevlåda.


Kl. 04.32, steg Björnta upp med solen som han alltid gjort sen han blev stor nog att krama ur livssaften ur ljuvret på familjens enda get. Avlad på en höskulle som han var, under en natt då släkten var samlad för logdans, så var han synnerl...igen lämpad till det, då han hade två tummar och två pekfingrar på vardera hand. Hursomhelst, Björnta, eller Björn-Jon, hade denna morgon ett uppdrag att utföra som han fått av självaste byalaget. Byäldste Tord-Rune Gunnars ord: "Packa flaket på din moped och ge dig med all hast in till byn. Väl där ska du lägga en sån här i varje dörrhål och låda med lock". Byäldsten pekade på en trave reklamblad för Björkviks Folkets Park och därefter på en bild av ett brevinkast och en brevlåda.

Våldsamt hedrad av uppdraget, snorigt snörvlande av exalthering och stötvis flåsande av upphetsning, så snörde Björnta remmen till flygarmössan under hakan - så där hårt så att kinderna stasades, svällde hamsterrunda och tomatlikt röda - och fällde ner de gultonade skyddsglasögonen. Strax därefter for han iväg på flakmoppen. Blåröken hängde kvar som en svans och ideliga roadkills i form av igelkottar, lantbrevbärare, bävrar, en bur med värphöns med tillhörande ägarinna - en tant från granngården - grävlingar samt ett och annat mjölkbud kantade den motorburne vettvillingens framfart. Han skrattade hela vägen. Han skulle inte slösa någon tid. Att stanna för att äta mat var inte att tänka på. Istället gapade han och fångade insekter, vilka han snärjde med sin tjocka, reptilsnabba tunga. Mestadels trögflygande humlor och feta spyflugor som han sedan slukade raskt utan att tugga. Skrovmålen saluterades med ljudliga rapar och en och annan fis som undslapp honom när han lyfte högerskinkan från sadeln.

Inget skulle stoppa honom. Inte ens en skylt med texten "Ingen reklam tack" kunde stoppa honom. Och hur skulle den kunna göra det? Uppvuxen på ett värperi, med hönor som sina enda vänner, och en tovig, fläckvis fjäderlös sprätt och tillika rabiat gårdstupp, med stukad tuppkam, som mentor, så kunde ju inte Björn-Jon, eller Björnta, läsa. Kackla kunde han. I det avseendet var han definitivt ingen dununge. Han var ju väl förfaren i de maktstrategier och intriger som praktiserades i hönshuset (bl a konsten att gola ner en goltupp och få den inburad utan att få sig en vinge). Därtill kände han till en hel del bevingade ord (eller snarare gutturala läten). Han hade dessutom tränat en del självförsvar, bl a tuppfäktning. Vidare hade han tillsammans med sin mentor - den nyss nämnda tuppen - dagligen spankulerat/sprättat runt i hönshusets burgång, under ljuset av äggkläckningslampornas varma sken, och filosoferat en del över spörsmålet: "Vilket kom först - hönan eller ägget?". Tuppen hade även lärt honom att sätta stopp för negativa tankegångar – den moderna människans och det civiliserade samhällets gissel – genom att sätta punkt för ältande genom att högt säga till sig själv: ”Lägg ägg!”. Men läsa, det kunde han inte. Den enda bokstaven som han kände till var ju A - A som i A-traktor, A som i hönan Agda. Och det där andra A:t, förstås, det med ”två flugskitar på taknocken”, som farsan hans brukade säga. Ä som i ägg, vilket inte var så konstigt med tanke på att ägg trots allt är Björkviks viktigaste handelsvara.

Jazzmördaren